Forrás:
http://mlzphoto.blog.hu/2012/12/13/
A pixel körülbelül 50 éve tartó 2D-s uralmának akár már öt éven belül vége
lehet. Brit kutatók ugyanis olyan fejlesztésbe kezdtek, amely szerint a
koordinátarendszerbe helyezett színes pöttyöket vektorokkal helyettesíthetik
majd a szoftverek. Ha már foglalkoztál valaha számítógépes grafikával, akkor
bizonyára te is tudod, hogy jelenleg két alapvető módon mentheted el
grafikáidat: bitmapként (rasztergrafikus elemként), vagy vektorként. A bitmap
nem más, mint egy hatalmas rács, ahol a pixelek x és y koordinátái, valamint az
RGB színkódok határozzák meg a kép kinézetét. A vektorok egy teljesen más
állatfajt képviselnek: egy vektorgrafikus kép alapját matematikai egyenletek
sora alkotja. Ha bitmapet szeretnél rajzolni, csupán behelyezel egy színes
pöttyöt a rácsba, míg egy vektoros alakzatnál meg kell adnod annak magasságát,
szélességét, rádiuszát stb.
Ez a két eljárás teljesen eltér egymástól és egymástól teljesen idegen igényeket
elégítenek ki. A vektoros grafikákat, mivel geometriai képletekből állnak, akár
a végtelenségig lehet nagyítani – így ez a fajta grafika az ideális
illusztrációkhoz, térképekhez, tipográfiához, Flash animációkhoz és így tovább.
Minden máshoz pedig ott van a bitmap. Videók, digitális fényképezőgépek képei,
mozgóképszerkesztés, számítógépes játékok textúrái – az eltérő formátumok
ellenére (JPEG, PNG, GIF, MOV stb.) mind-mind bitmapek.
A pixeles bitmapeknek azonban akadnak problémái: amint növekszik a felbontás,
úgy szaporodnak a pixelek is, tehát egyre több tárhelyre van szükség a
tároláshoz, illetve egyre számításigényesebb a feldolgozás. A bitmapek ráadásul
nem jól nagyíthatóak. A méretcsökkentés még elmegy, de a felbontás növelése
mindig ronda lesz. Ráadásul az egyik formátumból a másikba való átalakítás, a
mozgóképek frekvenciaváltása (kép/mp) is mindig veszteséges lesz.
Phil Willis és John Patterson, a brit University of Bath egyetem kutatói ezért
úgy döntöttek, olyan kódolási eljárást / formátumot fejlesztenek ki, amely a
pixeleket vektorokkal helyettesíti. A hagyományos kamera a (mozgó)képeket
pixeles bitmapek formájában rögzíti, majd ezeket tömöríti (JPEG, vagy H.264
konténerbe). A Willis és Patterson féle codec, a Vectorized Streaming Video
(VSV), ezzel szemben a bitmap képet vektorokra alakítja át. Jelen munkájukat a
korábbi VPI (Vectorized Photographic Images) kutatásaikra építik, ami a bitmap
képeket tökéletes, „vektorizált” másolatokká alakítja.
Jelenleg még igen kevés információ áll rendelkezésre a VSV-ről, csupán annyit
tudni, hogy a kutatók a Root6 Technology-val, egy transzkódolásra szakosodott
céggel, valamint a Smoke & Mirrors utómunkálatokkal foglalkozó vállalkozással
dolgoznak együtt annak érdekében, hogy piacképessé tegyék konténerüket. A Smoke
& Mirrors elmondása szerint az elkövetkezendő 3-6 hónapon belül már lesz működő,
bemutatásra alkalmas változata a VSV-nek, amit majd – így a Bath-i egyetem
kutatói – a pixel temetése követhet. (Forrás: extremetech.com)
Izgalmasnak tűnik ez a kutatás – vajon, ha bejön a kutatók számítása, milyen
jövőbeli fényképezőgépekkel és kamerákkal számolhatunk? Vajon lesz-e még
relevanciája a sok megapixeles szenzoroknak, ha tetszőlegesen felskálázható lesz
a fénykép? És milyen minőségűek lesznek a videók, ha már nem kell odafigyelni a
Full HD felbontásra való leméretezés során alkalmazott módszerre? Mekkora
teljesítményű képalkotó processzor kell majd a képalkotó rendszerekbe? Hogy fog
átalakulni a képszerkesztő szoftverek világa? Neked mi a véleményed erről?